برای دانشجویان جدیدالورود: خرید ماشین

اصولاً خریدن ماشین بستگی خیلی زیادی داره به شهری که دانشگاه شما در اون قرار داره و با اینکه در آمریکا متوسط تعداد ماشین برای افراد، خیلی بیشتر از این عدد در ایرانه (به طور دقیق تر؛ در کشور آمریکا به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، ۷۹۷ وسیله نقلیه موتوری وجود داره که رتبه ی سوم رو در جهان به خودش اختصاص داده در حالیکه این عدد برای ایران ۲۷۳ هست که ایران رو دارای رتبه ی ۷۱ در جهان میکنه [منبع])، ولی در بسیاری از مواقع، خریدن ماشین در آمریکا اصلا منطقی به نظر نمیرسه، برای مثال دانشجویانی که در شهرهای بزرگی مثل شیکاگو یا نیویورک ساکن میشن، عملاً نیازی به مفهوم ماشین پیدا نخواهند کرد و به سبب بحث ترافیک و عدم وجود پارکینگ، در بسیاری موارد، خریدن ماشین چه بسا یه اشتباه هم محسوب میشه، “اما” از اونجایی که بر خلاف تصور عامه ی مردم در ایران، اکثریت کشور آمریکا رو شهرهایی مثل نیویورک و شیکاگو تشکیل نداده و غالب شهرهای آمریکا، شهرهای با جمعیت کم ولی مساحت زیاد هستن، لزوم وجود ماشین، همچنان حائز اهمیت است. دانشگاه پردو هم که از این قاعده مستثنی نیست و در شهر کوچک وست لافیت واقع شده، دانشجوهایی رو که خارج از کمپس دانشگاه زندگی میکنن ناخودگاه ملزم میکنه به خریدن ماشین، هرچند که همونطوری هم که قبلا اشاره کردم، این جمله صرفاً قابل تعمیم به همه جا و همه ی افراد نیست و همینجا در پردو هم خیلی ها هستن که سالهاست خارج از کمپس دانشگاه زندگی میکنن و از سیستم هایی مثل اتوبوس استفاده میکنن که طرز کارش رو قبلا “اینجا” به تفصیل توضیح دادم.

خب، حالا فرض میکنیم که شما وارد دانشگاه پردو شدید، به هر دلیلی هم قصد دارید که ماشین بخرید، اولین سوالی که پیش میاد و نسبت مستقیم داره به سطح بورژوازی بودن شما!، مقدار پولی هست که دارید، چراکه در اینجا باید به این سوال پاسخ بدید که میخواید ماشین نو (صفر!) بخرید یا ماشین کارکرده؟ البته من هر دو موردش رو یه مقدار کمی توضیح میدم ولی همینجا بگم که کلا تا بحال دو سه نفر رو بیشتر ندیدم که ماشین نو خریده باشن و خب اونا هم همونطوری که عرض کردم از شرایط به نسبت بهتر مالی ای نسبت به متوسط افراد بهره میبردن، هرچند که حتی این هم یه قانون قابل تسری به همه ی افراد نیست و در ادامه که توضیح میدم، میتونید منظورم رو بهتر درک کنید. من در ابتدا راه های مختلف خرید ماشین رو میگم و بعد در انتها مراحل کار رو توضیح میدم که عملا ربطی نخواهد داشت که ماشینی که میخرید نو هست یا دست دو، از دیلر میخرید یا از شخص، و … .

اصولاً مفهوم ماشین توی آمریکا اصلا شبیه به ایران، دست نیافتنی و مختص ژانر خاصی از افراد نیست و همه ی افراد میتونن تقریباً هر ماشینی که میخوان رو داشته باشن (البته استثناهای خاصی هم وجود داره ولی خب این جمله در غالب موارد برای اکثریت جامعه قابل تعمیم هست) در حالیکه «متاسفانه» در ایران، داشتن طیف بسیار زیادی از ماشین ها برای بسیاری از مردم، حتی قابل درک هم نیست، متاسفانه، متاسفانه، متاسفانه.

اگر قصد دارید ماشین نو بخرید، نسبتاً کار راحت تری در پیش دارید چراکه عملا (و طبیعتاً) خیالتون از کیفیت ماشین راحته و فقط کافیه بر اساس وضع مالی و مدلی که دوست دارید، به نمایندگی شرکت مد نظر خودتون که معمولا در شهر لافیت میتونید همه نمایندگی ها رو پیدا کنید (اینجا میتونید یه نگاه تقریبی به بعضی از این نمایندگی ها بندازید) ، میرید و ماشین مد نظر رو انتخاب میکنید. برای پرداخت قیمت ماشین هم راه حل های مختلفی وجود داره و طبیعتاً یکی از این راه حل ها اینه که به صورت نقدی مبلغ مذکور رو میپردازید و نمایندگی، سند رو به نامتون صادر میکنه که بعدش باید برید BMV توی وست لافیت که “اینجا” در موردش توضیح دادم، کارای مربوط به پلاک رو انجام بدید که البته قبلش باید بیمه ماشین رو درست کرده باشید که در ادامه توضیح میدم. راه دیگه ای که برای پرداخت وجود داره اینه که بخش یا همه مبلغ ماشین رو به صورت قسطی پرداخت کنید که بستگی مستقیمی داره به سابقه ی کردیت کارت شما که “اینجا” نسبت به اهمیت و چگونگی بهبود سابقه تون توضیح داده بودم. در نتیجه، بعد از اینکه شرکت مذکور، سابقه شما رو بررسی کرد، تصمیم میگیره که در رابطه با اقساط با شما به توافق برسه و میتونید به راحتی ماشین رو از این طریق تهیه کنید.

اما اگر میخواید ماشین کار کرده یا دست دو بخرید که به نظر من برای یک دانشجو، با اختلاف تصمیم عاقلانه تری محسوب میشه چراکه به سبب همین دست یافتنی بودن مفهوم ماشین، قیمت ماشین ها حتی بعد از یک سال از تولیدشون به مقدار زیادی افت میکنه و برای مثال شما میتونید ماشین ۲۰۱۶ ئی رو که مسافت خیلی اندکی رو طی کرده و عملا با مدل نوی ۲۰۱۷ خودش فرق زیادی نداره، با یه اختلاف قیمت خیلی قابل توجهی بخرید، اما به هر حال باید مراحل و بررسی های بیشتری رو انجام بدید که من سعی میکنم بهشون بپردازم. اول از همه باید از خودتون بپرسید که میخواید ماشینتون رو از دیلر بخرید یا از شخص؟ دیلرها، یه سری نمایشگاه ماشین کوچیک و در بعضی موارد بزرگن که ماشین های دست دو رو از مردم میخرن، اونارو ترمیم میکنن و بعد به فروش میذارن، در نتیجه خرید کردن از دیلر ها خیلی هم غیر منطقی نیست چراکه حداقل اونا سعی میکنن تا جایی که لازمه ماشین رو روبه راه کنن که بتونن بفروشنش. اما مشکل اینجاست که خرید کردن از دیلر ها، فارغ از اینکه گرون تر (و بعضاً خیلی گرون تر) از حالتیه که همون ماشین رو از شخص بخرید، توام خواهد بود با یه مقدار ریسک چراکه به هر حال این احتمال وجود داره که ماشین دارای خرابی یا ایراد خیلی بزرگی بوده باشه که به صورت مقطعی و صرفاً به منظور فروش برطرف شده و بعد از مدتی، خودشو نشون بده (هرچند که دیلرهای درست و حسابی معمولا برای حفظ اعتبارشون هرگز به خاطر مثلا ۱۰ یا ۲۰ هزارتا چنین کاری نمیکنن). در این راستا باید دقت خیلی زیادی بکنید به مواردی که در این مورد در قرار داد شما ذکر شما میشه. بهترین حالت برای شما این خواهد بود که دیلر به شما مثلا برای یک یا دو سال گارانتی بده که در صورت معیوب بودن قطعات، براتون تعمیرش کنه، حالت بعدی اینه که دیلر certify کنه که قطعات سالم هستن و مشکلی نخواهد بود و حالت آخر هم اینه که دیلر ماشین رو “as is” به شما بده به این معنی که عملا همینی که الان هست رو بهتون میفروشه و هیچ مسئولیتی رو بعد از اینکه ماشین از نمایشگاه خارج شد به عهده نمیگیره که خب سعی کنید از این مورد ابا داشته باشید. اما در هر حال، خرید از دیلر خیلی هم گزینه ی بدی نیست و اگه بتونید یه دیلر آشنا پیدا کنید (که اگه پیدا کردید و کیفیت و صداقتش رو تایید کردید، بیاید اینجا به منم معرفی کنید که من هم به بقیه معرفی کنم) میتونید به راحتی ازشون ماشین بخرید.

حالت دوم اینه که بخواید ماشین رو از شخص بخرید. سوالی که در این راستا پیش میاد اینه که خب اصلا من چه جوری میتونم با ماشین های که توسط اشخاص برای فروش گذاشته شده، آشنا بشم و از بینشون بر اساس معیارهای خودم، اونی که منطقی تر هست رو انتخاب کنم (البته این سوال برای خرید از دیلر ها هم میتونه مصداق داشته باشه چون شما لزوماً که نمیتونید دوره بیافتید و همه ی نمایشگاهها رو بگردید) جواب شما در وب سایت غول پیکر Craigslist خلاصه میشه که فکر میکنم تیم توسعه دهنده ی نرم افزار بازار با معرفی وب سایت دیوار و بعد از اون هم گروه شیپور سعی کردن که بتونن نسخه ی نسبتاً مشابهش رو تولید کنن که خب البته کارشون بد نبوده اما خب طبیعتاً گستردگی این هیولای مجازی رو نداره!، در کل به جز این وب سایت، یه گزینه ی دیگه ای هم خواهید داشت که بعد از توضیح craigslist به اون هم یه اشاره ای میکنم. در لینکی که براتون قرار دادم، اگر بر روی lafayette / west lafayette کلیک کنید با این صفحه روبرو میشید:

که با کلیک کردن بر روی cars + trucks با صفحه ای روبرو میشید که میتونید انتخاب کنید که میخواید از شخص بخرید یا از دیلر؛ که خب در این مثال خاص شما قراره BY-OWNER ONLY رو انتخاب کنید ولی همینجا هم میتونید که BY-DEALER ONLY رو انتخاب کنید و اگه قصد دارید که از دیلر بخرید، میتونید با آگهی هایی که میذارن آشنا بشین و بررسی کنید (هرچند که بعضی وقتها دیلرها زرنگی هم میکنن و خودشون رو به عنوان شخص معرفی و در بخش BY-OWNER ONLY هم آگهی میدن! که باید حواستون باشه). خلاصه بعد از اینکه بر روی BY-OWNER ONLY کلیک کردید، تقریبا با چنین صحنه ای روبرو میشید:

که از منوی سمت چپ، میتونید مشخصات مد نظر خودتون رو انتخاب کنید و گزینه ها رو محدود کنید به مواردی که برای خودتون متصور هستید و بعد از اون میتونید لیستی از آگهی ماشین هایی رو که دارای مشخصات مد نظر شما هستن رو ببینید و بر اساس قیمت مد نظرتون، یکی رو انتخاب کنید و به صاحب آگهی پیام بدید و برید ماشین مذکور رو ببنید!

همونطوری که گفتم، به جز سایت craigslist، فضاهای دیگه ای هم برای دیدن آگهی های ماشین ها وجود داره که مهمترین اون صفحه گروه Free & For Sale  برای دانشگاه پردو هست که “اینجا” میتونید ببینیدش. در این گروه که البته برای عضویت در اون لازم خواهید داشت که ایمیل دانشگاه پردوی خودتون رو وارد و اون رو تایید کنید، دانشجوهای پردو هر چیزی رو که نیاز نداشته باشن در قالب یک آگهی برای فروش میذارن و میتونید اونجا هم آگهی های مربوط به ماشین رو بررسی کنید.

مورد بعدی خود فیسبوک هست که اخیراً بخشی به اسم shop رو در بین گزینه های خودش اضافه کرده و افرادی که در حومه ی آدرس فعلی شما هستن هم میتونن در دسته بندی های مختلف، محصولات خودشون رو برای فروش بذارن که در اونجا هم میشه با آگهی های مربوط به ماشین روبرو شد و اون ها رو بررسی کرد.

اما سوالی که براتون پیش میاد این خواهد بود که اصلا از کجا بفهمید که این قیمتی که برای این ماشین گذاشته شده قیمت معقولی هست؟ سوال بسیار خوبیه! جواب این سوال در دیگر وب سایت غول پیکر Kelley Blue Book که به اختصار با KBB نوشته و شناخته میشه، خلاصه میشه. KBB یه کمپانی بزرگ برای ارزشگزاری و تحقیق در رابطه با اتوموبیل هاست که هم توسط مردم و هم توسط صنایع مورد وثوقه و بهش استناد میشه. در بین بخش های مختلف وب سایت KBB، بخشی وجود داره به اسم Price New/Used Car که با کلیک کردن بر روی اون با “اینجا” مواجه میشید و در اون عملا میتونید قیمت معقول هر ماشینی رو که مد نظرتون هست متوجه بشید که من الان بیشتر در موردش توضیح میدم. به نظر میرسه توی ایران هم وب سایت های خیلی زیادی هستن که از این وب سایت الگو گرفتن و دارن چنین کاری میکنن که با جستجو در اینترنت میتونید به راحتی اونارو هم پیدا کنید.

و اما وب سایت KBB، من سعی میکنم با یه مثال طرز کار و استفاده از این وب سایت رو توضیح بدم. برای مثال فرض کنید که شما توی وب سایت craigslist جستوهای خودتون رو انجام دادید و در نهایت به این ماشین رسیدید:

که همونطوری که میبینید مشخصاتش هم به راحتی قابل رویت هست. بعد از اینکه این صفحه رو دیدید، مجدداً به بخش Price New/Used Car وب سایت KBB میرید و مشخصاتی که میخواد رو وارد میکنید که اکثرشون به شدت واضحه و من صرفاً مواردی رو که یه خورده نکته دار هست توضیح میدم. برای مثال در یکی از بخش ها مجددا ازتون سوال خواهد پرسید که دارید این ماشین رو از شخص میخرید یا از دیلر و خب بر اساس شرایطتتون باید یکی رو انتخاب کنید و در همینجا خواهید دید که قیمتی رو که برای یه ماشین خاصی که قراره از دیلر بخرید، گرون تر از قیمت همون ماشین وقتی که از شخص میخرید، نشون میده. در نهایت و با وارد کردن مشخصات لازم، به شما قیمت ماشین رو در تقریباً چنین فضایی ارائه میده:

در این قسمت همونطور که میبینید، قیمت ها بر اساس condition ماشین متفاوت هست و در کل دارای چهار بخش Excellent، Very Good، Good، Fair که میتونید همینجا با کلیک کردن بر روی اون ها قیمت ها رو ببنید. اینجاست که جواب سوال شما داده میشه و میتونید متوجه بشید که قیمتی که برای اون ماشین مد نظر گذاشته شده، قیمت درستی هست یا نه. معمولا خیلی خوبه که بتونید ماشین رو با قیمت fair یا یه خورده بیشتر از Fair بخرید و مثلا اگر مخاطبتون قیمت رو بر اساس Excellent و Very Good گذاشته بود، به جز موارد خاصی که واقعا ماشین مذکور چنین شرایطی رو داره (مثل کارکرد خیلی خیلی کم و …)، بدونید که میتونید حسابی چونه بزنید چراکه قیمت Fair اون ماشین طبیعتاً خیلی کمتر خواهد بود. در کل این وب سایت به شما دید اولیه خوبی میده که بتونید غربال بهتری بکنید بر اساس گزینه های مورد نظرتون.

در همین راستا، گوگل کار رو آسون کرده و به فراهم کردن مفهوم extension  برای کاربرهاش (البته به تقلید از Mozilla ی عزیز)، امکانی رو به وجود آورده که افزونه های خیلی خوبی به گوگل کروم شما اضافه بشه، یکی از اون ها اکستنشن Car Value هست که کار رو برای شما آسون تر میکنه و عملا وقتی صفحه ی آگهی در craigslist رو باز میکنید، خودش مشخصات لازم رو وارد KBB میکنه و در همون صفحه به شما قیمت ها رو میده و دیگه نیازی پیدا نمیکنید که برید و خودتون KBB رو چک کنید، هر چند خطاهای اندکی داره ولی ما امتحان کردیم و در اکثر موارد امتحان خودشو پس داده و میتونید اون رو نصب و ازش استفاده کنید. (طبیعتاً مشخصه که باید گوگل کروم داشته باشید تا بتونید ازش استفاده کنید)

خب حالا فرض میکنیم که گزینه های مد نظر خودتون رو پیدا کردید و الان وقتشه که در ابتدا به صاحب ماشین پیام و در نهایت برید ماشین رو ببینید که خب این مرحله هم نکات خاص خودش رو داره. اول از همه اینه که وقتی به فرد مذکور پیام میدید، همون اولش درمورد قیمت صحبت نکنید، یه خورده در مورد شرایط کلی ماشین بپرسید و بعد از چند تا پیام مثلا با اینکه قیمت ماشین چقدر negotiable هست صحبت رو آغاز کنید و با در نظر گرفتن قیمت fair  ماشین، بحث رو ادامه بدید و در بسیاری مواقع اگر بتونید بین قیمت fair و good قیمت رو ست کنید، کار بزرگی کردید که بهتون تبریک میگم.

در اینجا لازمه در مورد یه موضوع دیگه صحبت کنم و اون چیزی نیست جز مفهوم Carfax. کارفکس یه شرکت آمریکاییه که شرایطی رو فراهم آورده که در اون شما میتونید سابقه تمامی ماشین ها در کشور آمریکا و کانادا رو داشته باشید، مواردی از قبیل تاریخ مراجعت به تعمیرگاه و نوع تعمیر، تعداد صاحبان قبلی، وام داشتن و نداشتن و خلاصه تمامی اطلاعات دقیق ماشین مذکور. در نتیجه شما هر بار که ماشینتون رو به مکانیکی میبرید و مثلا روغنش رو عوض میکنید، سابقه این مراجعت به مکانیکی در کارفکس ماشین شما ذخیره میشه که بعدها قابل استناد خواهد بود.

در نتیجه چه شما ماشین رو از فرد بخرید و چه از دیلر؛ لازم هست که قبل از اتمام فرایند خرید، حتما کارفکس ماشین رو چک کرده باشید که من در ادامه یه خورده در مورد چگونگی بررسی کارفکس توضیح خواهم داد. در اکثر موارد دیلر ها خودشون کارفکس رو به شما میفرستن که میتونید بررسیش کنید، خیلی از صاحبان خودروها هم که به عنوان شخص دارن خودرو رو میفروشن، در صورتی که ازشون بخواید میتونن کارفکس ماشین رو اگر خریده باشن بهتون بدن، که خب این همیشه مصداق نداره و خیلی وقتها صاحب ماشین کارفکس رو نداره و شما اگه “واقعا” میخواید ماشین رو بخرید، به عنوان مرحله ی آخر خودتون باید کارفکس اون ماشین رو بخرید و بررسی کنید که توضیح میدم الان. در این راستا باید VIN یا Vehicle Identification Number ماشین رو داشته باشید که بتونید فرایندش رو انجام بدید. این شماره، یه شماره منحصر به فرد برای هر ماشینه که از اون طریق میشه سابقه ش رو پیگیری کرد. برای خرید کارفکس هم باید به سایتشون مراجعه کنید (اینجا). در این لینک هم میتونید نمونه یه کارفکس رو ببینید و مشاهده میکنید که تاریخچه ماشین و تمام صاحبان اون در کارفکس ذکر میشه و شما باید به خوبی بررسی کنید که ماشین تصادف خاصی نداشته یا اگر با اون وامی گرفته شده حتما اون وام به طور کامل پرداخت شده باشه و … . به جز کارفکس، AutoCheck هم هست که مانیفست نسبتاً مشابهی داره و اون رو هم اگر دوست داشتید میتونید پیگیری کنید.

حالا فرض میکنیم که کارفکس رو دیدید و مشکلی وجود نداشته و حالا با صاحب ماشین قرار گذاشتید که برید ماشین رو ببینید. طبیعتاً باید با ماشین برید یه دوری بزنید و ببینید که چقدر از ماشین خوشتون میاد و ما فرض میکنیم که این کار رو کردید و خوشتون هم اومده و عملا شما قراره این ماشین رو بخرید. توصیه من به شما اینه که اینکارو نکنید!! نظر شخصی من اینه که تا ماشین توسط یه مکانیک تایید نشه، حتی اگه کارفکس تمیزی هم داشته باشه، نباید خریده بشه. به هر حال شما مثلا دارید ۵ تا ۱۰ هزار دلار برای ماشین خرج میکنید و اینکه مثلا قبل از خرید نهایی، با یه مکانیک هماهنگ کنید و ماشین رو ببرید پیشش و با ۵۰ تا ۱۰۰ دلار، تایید ایشون رو داشته باشید به نظر من ارزششو داره. در نتیجه با پرس و جو بین دوستان، یه مکانیک خوب پیدا کنید و از قبل باهاش هماهنگ کنید و بعد از اینکه خودتون با ماشین مذکور دور زدید، به همراه صاحب ماشین به مکانیکی برید و از ایشون بخواید که ماشین رو بررسی کنه و در صورت تایید ایشون، ماشین رو بخرید که در مورد اون هم توضیح میدم.

هر ماشین دارای یه Title هست که یه چیزی شبیه سند خودمون در ایرانه که شما باید اون تایتل رو داشته باشید تا بتونید کارای اداری ثبت ماشین رو انجام بدید. در هنگام خرید ماشین، هم شما و هم فروشنده باید پشت تایتل رو امضا کنن و مشخصات لازم مثل تاریخ و میزان مایلی رو که ماشین کار کرده و حتی قیمت فروش رو ذکر کنید. مالیات این قیمت رو وقتی که میرید برای ثبت ماشین و گرفتن title جدید، باید پرداخت کنید.

در این مرحله که ماشین رو خریدید، لازمه که به همراه مدارکی که قبلا توی بحث گواهینامه هم بهش اشاره کرده بودم، برید اداره BMV که در “این” پست به تفصیل در موردش توضیح داده بودم و بعد از پرداخت یه سری مبالغ، پلاک جدید ماشین و title جدید اون بعد از ۱۰ الی ۱۴ روز به آدرس شما ارسال میشه. البته همونجا به شما یه پلاک موقت داده میشه که در صورتی که بخواید توی این مدت هم رانندگی کنید، مشکلی نخواهید داشت. این قسمت رو خیلی مطمئن نیستم ولی تا جایی که یادمه برای ثبت ماشین باید حتما اون رو بیمه کرده باشید و من یادمه که توی BMV مدارک مربوط به بیمه ماشین هم از من خواسته شد، اما در این زمینه مطمئن نیستم و نهایتاً میتونید از طریق وب سایت BMV یا مراجعه حضوری، مراتب پیگیری رو به عمل بیارید. در کل بیمه ماشین هم هیچ کار خاصی نداره و از بین شرکت های زیادی که برای بیمه وجود دارن، من شرکت Progressive و شرکت Geico رو پیشنهاد میکنم که به راحتی میتونید از طریق وب سایت کاراشو انجام بدید (به فرایندش میگن quote گرفتن) و نیاز به هیچ مراجعه و تماسی هم نداره.

امیدوارم که این اطلاعات کمک اندکی بکنه به سهولت فرایند خرید ماشین.

با احترام،
پیمان یوسفی
۲۳ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *